akvarellen 1-2013

Ordföraren har ordet

av Anna Törnquist

Efter en promenad i bitande kyla och nysnö som glittrar i vintersolen får jag lust att försöka skildra ett nordligt vinterlandskap så att bilden doftar av iskristaller! Men hur skulle det gå till? Det får mig att associera till akvarellutställningen "Salt" som jag nyligen besökte på Trelleborgs museum. Jonas Pettersson har där använt mängder med just salt för att få mörkret att rämna i skimrande ljusstråk, kvarlämnade saltkorn glittrar som snö och han har på ett för mig obegripligt vis fått pigmenten att flyta runt, krocka med varandra och till slut landa som nyligen ihopfrusna isflak. Otroligt vackert!Men får man göra så här och fortfarande kalla resultatet akvarell? Får man använda salt och strukturpasta, måla på olika underlag och t.o.m. elda bort delar av bilden? Inför inbjudan till Nordisk Akvarell 2013 och ECWS-utställningen i Løten såg vi oss i styrelsen tvingade att försöka definiera vad som är en "ren akvarell". Ska juryn bara acceptera bidrag målade med akvarellfärger på akvarellpapper? Vem bestämmer då vad som får kallas akvarellpapper eller akvarellfärger? Måste färgen vara helt transparent, och hur ställer vi oss i så fall till de mer opaka akvarellfärgerna? Får man använda salt eller andra tillsatser? Om inte, hur ser vi på salthalten i vattnet? Kan man göra collage, och vad får man i så fall använda? Det blev en lång lista på "avvikelser" vi alla sett exempel på eller själva prövat. Diskussionen om rätt och fel blev helt omöjlig tills vi till slut insåg att vi alla var anhängare av synsättet att det måste vara den konstnärliga kvalitén på verket som är det avgörande, inte hur konstnären kom dit. Vi vill alla bejaka experimenterande arbetssätt och tror att akvarellkonstens gränser måste tåla att utmanas och överskridas.

I skrivande stund har vi just stängt de virtuella portarna för insändning av bidrag till jurybedömning inför Nordisk Akvarell 2013. Så roligt att det är så många som målar och som vågat sig på att få sina bilder granskade och bedömda! De sista dagarna har det strömmat in massor av bilder, så juryn lär få ett drygt arbete med att välja ut de verk som ska ställas ut i Løten i augusti. Och deras direktiv är tydliga: det är den konstnärliga höjden på verket som ska vara avgörande. Väl använd akvarellteknik kan dock vara ett utmärkt sätt att komma dit!