akvarellen 3-2016

Styrelsens hörna

av Hanne Julie Johansen

 

Fra Jord til Malerbord
Som akvarelmaler er det nærliggende at finde inspiration i naturen, og det er spændende at afprøve det jordmateriale, der er i lokaliteten. Jeg bor tæt ved Stevns Klint (Unesco Verdens Naturarv) og her samler jeg ikke blot indtryk til mine billeder, men også helt konkret materiale/ pigmenter til at blande farver med. Det er fascinerende at tænke på, at mennesket for flere tusinde år siden brugte jordfarver til rituel udsmykning og i hulemalerier. Jordfarverne er ikke til at komme udenom: Sienna, okker, umbra – disse pigmenter kan findes i jorden på bestemte destinationer i Danmark, og i Island kan man finde vulkansk aske. Sydpå, eksempelvis i Grækenland og Italien er der flere farvevariationer. Ofte kan det indsamlede materiale ikke bruges som decideret farvegiver, men mere som effekt. Men trækul har man jo lige ved hånden her i sommerperioden, og soden er meget anvendelig til farvefremstilling. Jeg bruger også det bløde skrivekridt fra nedfald ved Stevns Klint i mine eksperimenter med farveblandinger.

En keramikflise, en flad sten, en morter og en lille si – så skal pigmentet ”rives”. Det fine pulver skal derefter blandes med et bindemiddel, alt efter hvilke egenskaber man ønsker, malingen skal have. Det er helt meditativt at stå og arbejde med at knuse de små partikler til fine korn, der senere kan bruges i maleprocessen. Man kommer tæt på naturen ved at bearbejde dens råmateriale. Det er et fascinerende alternativ/ supplement til de traditionelle købefarver i brikker eller tuber.

Hvad angår at være tæt på naturen, så maler jeg gerne udendørs. Det kan give en større frihed til udfoldelse end ved spisebordet eller i atelieret. Det skaber også en vis forbundethed med motivet – at være der. Fotoer og skitser kan være nyttige til senere brug, men jeg har det bedst med at have ”sanset” motivet. Udendørs maleri behøver ikke foregå ved et staffeli. Hvis fysikken tillader det, kan man slå sig ned på en skovbund med robust papir, vand og en ”malerkost” (glem de sarte pensler). Måske er resultatet af denne type eksperimenter med materialer og lokationer ikke altid til indramning, men når metoderne varieres, flyttes fokus til processen. Akvarelmediet indbyder både til fordybelse og leg. Slip styringen engang imellem – lad pigmenterne arbejde!